15 sposobów na zdrowe dziąsła

Zdrowe dziąsła to zdrowe zęby, bo jeśli  w porę nie rozpoczniesz leczenia stanu zapalnego dziąseł, może to doprowadzić do poważniejszej choroby – zapalenia przyzębia, a to jest główną przyczyną wypadania zębów. A tego nie chcesz!

Co więc zrobić, żeby uniknąć chorób dziąseł?

1. REGULARNIE SZCZOTKUJ ZĘBY

Obowiązkowo rano po śniadaniu i wieczorem przed snem, ale najlepiej po każdym posiłku. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzić. Zbyt rzadkie mycie zębów powoduje odkładanie się płytki nazębnej, która szybko zmienia się w kamień nazębny, doskonałe podłoże dla bakterii, ale zbyt częste szczotkowanie może doprowadzić do nadwrażliwości dziąseł poprzez cofnięcie się dziąseł i odsłonięcie szyjek zębowych.

2. UŻYWAJ ODPOWIEDNIEJ SZCZOTECZKI

Najlepiej używaj takiej z miękkimi lub bardzo miękkimi włóknami. Doskonale sprawdzają się również elektryczne szczoteczki rotacyjne, które czyszcząc zęby, jednocześnie delikatnie masują dziąsła.

3. UŻYWAJ ODPOWIEDNIEJ PASTY

Przy wrażliwych dziąsłach sprawdzi się pasta z mleczanem glinu. Mleczan glinu zmniejsza krwawienie i przyspiesza gojenie. Ma też właściwości znieczulające. Ważne, żeby pasta, której używasz nie miała nadmiaru ścieralnych substancji. W przypadku istniejących już problemów z dziąsłami, unikaj past wybielających.

4. SZCZOTKUJ ZĘBY RUCHEM WYMIATAJĄCYM

Nie drażnij dziąseł. Zastosuj technikę roll, czyli „wymiatania” – przesuwaj szczoteczkę od dziąsła w stronę szczytu zęba.

5. PAMIĘTAJ O JĘZYKU

Podczas codziennej higieny jamy ustnej nie zapominaj o dokładnym oczyszczeniu powierzchni języka, ponieważ na języku również rozwijają się bakterie.

6. REGULARNIE WYMIENIAJ SZCZOTECZKĘ

Koniecznie co 2-3 miesiące wymień swoją szczoteczkę. Zużyta staje się siedliskiem bakterii. Płucz ją dokładnie po każdym myciu.

7. PŁUCZ ZĘBY PŁYNEM DO PŁUKANIA

Po szczotkowaniu dokładnie wypłucz zęby przeciwbakteryjnym płynem do płukania jamy ustnej. Pomoże Ci w zwalczaniu płytki nazębnej i zapewni świeży oddech.

8. UŻYWAJ NICI DENTYSTYCZNEJ

Nitkuj zęby co najmniej raz dziennie. Dzięki nitce dentystycznej dokładnie wyczyścisz szczeliny międzyzębowe. Pamiętaj, żeby nić przesuwać w przestrzeniach międzyzębowych pionowo, a nie poziomo, żeby nie uszkodzić dziąsła.

9. UMÓW SIĘ NA PROFESJONALNĄ HIGIENĘ JAMY USTNEJ

Na wczesnym etapie choroba dziąseł jest procesem całkowicie odwracalnym. Zazwyczaj wystarczy usunąć kamień nazębny. Umów się do dentysty na profesjonalną higienę jamy ustnej: skaling, piaskowanie i fluoryzację.

10. ZADBAJ O ZBILANSOWANĄ DIETĘ

Zadbaj o dostateczną ilość składników odżywczych w swoich posiłkach. Dostarczaj odpowiedniej ilości: koenzymu Q10, witaminy C (np. czerwona papryka, liście pietruszki, kapusta, kalarepa, kalafior, czarna porzeczka, poziomki, truskawki), kwasów omega-3,(np. oleje roślinne, ryby, orzechy włoskie) witaminy D (np. tłusty nabiał jak masło, czy tłuste ryby – tuńczyk, makrela, śledź, łosoś), wapnia (np. jogurt, kefir, maślanka, sery, zielone warzywa), witaminy z grupy A (np. ryby, jaja, marchew, zielone warzywa, morele, brzoskwinie, śliwki, wiśnie).

11. USUŃ „SREBRNE” PLOMBY

Jeśli masz amalgamatowe wypełnienia ubytków rozważ ich wymianę – niekorzystnie wpływają na zdrowie dziąseł. Takie wypełnienie składa się głównie z rtęci pierwiastkowej 50% – toksycznej substancji oraz srebra, miedzi i cyny. Opary rtęci, które uwalniają się z plomb, przenikają do organizmu i kumulują się w tkankach. Bezpośrednio powodują rozwój przewlekłego schorzenia dziąseł, czyli parodontozy.

12. RZUĆ PALENIE

Palenie jest przyczyną około połowy wszystkich przypadków chorób przyzębia. Znacznie ogranicza ilość tlenu i składników odżywczych docierających do dziąseł, a także zaburza produkcję cytokin, które są niezbędne w zwalczaniu zakażenia przez nasz układ immunologiczny.

13. ODDYCHAJ PRZEZ NOS

Oddychanie ustami zwiększa ryzyko zapalenia dziąseł. Jeśli oddychasz przez usta, zwłaszcza w trakcie snu, dochodzi do szybkiego wysychania jamy ustnej. Ślina jest niezwykle ważna i pozwala utrzymać prawidłową higienę jamy ustnej. Ćwicz oddech przez nos w ciągu dnia, a Twoja podświadomość pomoże kontynuować ten sposób oddychania również podczas snu.

14. UNIKAJ STRESU

Stres powoduje zmniejszenie ilości wydzielanej śliny i jednocześnie zwiększa jej kwasowość – w efekcie dwukrotnie zwiększa się ryzyko rozwinięcia się choroby dziąseł.

15. REGULARNIE ODWIEDZAJ DENTYSTĘ

Przynajmniej raz na pół roku umów się na wizytę kontrolną, podczas której dentysta sprawdzi zarówno stan Twoich zębów jak i dziąseł. Pamiętaj, że profilaktyka jest tańsza niż leczenie.